Zárezy smrti/ Vďaka prúdu, čo dary nám dáva bez slov...

6:36

Orig. názov: Carve The Mark/ Autorka: Veronica Roth/ 1 diel z 2/ 416 strán/ Slovart 2017/ sci-fi


Vďaka prúdu, čo vedie nás správnou cestou,
vďaka prúdu, čo dary nám dáva bez slov.
A hoc niet daru, ktorý by i bremeno neniesol,
tiež niet človeka, ktorý by dar svoj nezniesol.

Planéta ľadu však v dve je rozdelená,
medzi národmi dvoma krutosti vládne mena.
U Thuvesitov- tam ľadové kvety rozkvitajú,
u Šotetov zas sa meče krvou trblietajú.

No i tieto nenávistne kraje raz sa stretnú,
keď si tyrana dýka i chlapec tíšky cesty pretnú.
Do konca bude slúžiť a ona prekročí prah na púti,
 neslastne však obaja zakúsia Zárezy smrti.



"Kniha Zárezy smrti je príbehom priateľstva a oddanosti, uznania i nevzdávania sa a neustáleho boja za dobro."
Slnečné stránky 
» Vesmír plný nekonečných možností. Svet v Zárezoch smrti je veľmi neobyčajný. 9 planét, naše milované Slnko a stuha prúdu. No nielen vesmír je ten krásny a zaujímavý. Thuvhe plná ľadových kvetov, polí z perovníc a nekonečného snehu. A keďže Šoteti sú kočovníci, dostaneme aj možnosť prečítať si, ako vesmír vyzerá z vnútra vzducholode (alebo, čím to leteli). Naozaj krásne opisy prírody a nový vesmírny svet Veronicy boli úžasné. 

» Prúd, ktorý dáva i berie zároveň. Tak ako každým z nás prechádza krv, ľuďmi v ich svete prechádza prúd. Prúd je sám o sebe veľmi magická vec. Prúd nie je niečo, čo by sme mohli dostať, kúpiť si. Prúd je v nás a my sme prúdom. Dáva dary, no ani jeden nie je bezchybný. Veľmi sa mi páčilo poukazovanie na to, že hoci niekomu dal prúd dar necítiť bolesť, nenesie to v sebe iba pozitíva. Ten človek totiž necíti hlad, ani smäd, či únavu. Keď krváca, ani si to nevšimne. Jednoducho ma prúd a jeho schopnosti okúzlili. 


"V boji o prežitie česť nemá miesto."


» Akcia. Občas sa mi stáva, že ma do seba kniha jednoducho vcucne a stránky obraciam ako divá. A áno, stáva sa to väčšinou pri nejakých úplne akčných scénkach, keď som zmätená z toho čo sa deje, neviem, ktorá bije a som v knihe stratená ako v labyrinte. Aj v Zárezoch smrti bolo pár fakt neuveriteľných slnečných stránok plných akcie a bojov, ktoré Veronica napísala výborne. Ách, keby ich len bolo viac...

» Sympatické hlavné postavy, ktoré sa síce správajú ako tínedžeri, no takí inteligentnejší. Akos a Cyra. Dvaja hlavní hrdinovia z opačných častí planéty, ktorí si už prežili kadečo. Možno ich k sebe priviedol osud, a možno náhoda, no nepochybne to bolo dobré. Na Akosovi som si zamilovala jeho starostlivosť a hanblivosť. Je veľmi dobre vychovaný a keď niečo veľmi chce, ide si za tým. Hoci som sa do Akosa ešte úplne bezhlavo nezamilovala, ten chlapec sa mi páči a z nejakého neznámeho dôvodu by som veľmi chcela, aby bol mojím bratom (nemám brata, ale ak by som nejakého už mať mala, chcem, aby ním bol Akos). Cyra je naozaj veľká bojovníčka. Jej najväčším nepriateľom je však ona sama a jej dar. Cyra je bolesť. Prúdi jej v žilách a na jej pokožke vytvára tiene, občas vybuchne a pohltí niekoho ďalšieho. Jej dar však liek má. A je tak blízko.

 » Ryzek. Okrem toho, že ryzek je fakt dobrý (hlavne so zemiakovým šalátom), Ryzek je v Zárezoch smrti aj šotetský vládca a brat Cyry. Nie je to dobrá postava, no je to jedna zo slnečných stránok. Ryzeka mám celkom rada (no vlastne ho príliš rada nemám, ale mám rada spôsob akým ho Veronica "vytvorila"), pretože nie je nejakou zlou postavou bez rozmyslu. Vadí mi, keď sa v knihe nachádza nejaká zayoto hrozná postava, ktorá sa proste ocitla na tomto svete, aby konala zlo. Ryzek taký nie je. Vieme, prečo sa stal tyranom, vieme, kde sú jeho slabosti. Nie je kovovým robotom, ktorý nemal, nemá a nebude mať city. Takže juchúú, Veronica vytvorila človeka, ktorý sa stal monštrom, nie monštrum, ktoré sa snaží zakamuflovať, že nie je človekom. 

Zamračené stránky 
» Siahodlhé opisy. Tento bod nie je tak celkom ani pozitívom, ani negatívom. Ak by tam totiž vôbec neboli, kniha by za nič nestála. No občas je menej viac, a ak by bolo okolo niektorých častí menej omáčky, zamilovala by som sa viac. Nechápte ma zle, k niektorým častiam omáčka patrí. Podporuje celkový dojem z knihy, pomáha nám dotvoriť si celkový obraz... No tu bolo omáčky viac, ako všetkého iného a preto som sa trebárs ja osobne do knihy nedokázala na začiatku začítať. A ak máte problém začítať sa, veľmi to uberie z celkového dojmu knihy. Verte mi.

"Som Šotet. Ostrý ako sklený črep a rovnako krehký. Lži ľahšie než pravdu vypoviem. Vidím celú galaxiu a nikdy ju nezazriem."

» A kde je "boom"? Celú knihu som čakala iba na také to BOOM, ktoré so mnou zatočí, poviem si jednoducho "wáu"a čo ja viem ešte. No nestalo sa. Veľa krát sa to už blížilo, no ani jediný raz v celej knihe som necítila taký ten čistý moment prekvapenia, radosti, zničenosti...(chápeme sa) Ako keby Veronica nevyužila celkový potenciál niektorých scén. Ale táto kniha ten potenciál má, takže pevne dúfam, že z ďalšej časti doslova padnem na zadok. 


Veronica Roth
» 28- ročná americká spisovateľka, ktorá napísala trilógiu Divergencia.
» Vyrastala v Barringtone so svojimi dvoma súrodencami (sestrou a bratom).
» Je vydatá za Nelsona Fitcha, fotografa.
» Zaujíma sa o biológiu, rada varí a číta poéziu. 
» Nápad na knihu Zárezy smrti sa v zrodil v Rumunsku, kde chvíľu žila. Kniha sa pôvodne mala volať Prúd. Obálka knihy mala vyzerať buď ako vesmír, alebo na nej mali byť kvety (to by vraj bolo až príliš ženské), no nakoniec sa rozhodli pre túto verziu so zárezmi (a urobili dobre!). 



Čítať, či nečítať? 
Ak by som sa ešte raz mala rozhodnúť o tom, či si knihu prečítam, alebo nie, urobím to. Ako som už spomínala, v tomto príbehu vidím potenciál. Kniha je určite prepracovanejšia ako Divergencia a v podstate jediné, čo mi tu chýbalo bol akýsi "boom" moment (to, že som ho v knihe nenašla ja neznamená, že ho nemôžete nájsť vy). Vyzerá to však sľubne a pevne verím, že druhá časť bude úplne úžasná (keďže to je duológia, bude ďalšia časť poslednou a všetci vieme, ako nečakane Veronica skončila Experiment- plakala som asi 2 hodiny). Takže ÁNO prečítajte si to, urobte si o tejto knihe vlastný názor. Knihe dávam 4 hrnčeky, pretože si ich podľa mňa zaslúži (nabudúce trocha viac akcie a menej tých vecí navôkol a bude to perfektné!)
Okolo tejto knihy sa šíril taký oblak, ktorý hovoril o jej necitlivosti. Môžem za seba povedať, že žiadne náznaky rasizmu som nepostrehla. Ani len trocha :)

Za výtlačok knihy ďakujem Slovartu. Pôvodne to bol iba darček, no kniha bola veľmi zaujímavá, takže som sa rozhodla spraviť aj recenziu :) Takže ešte raz, ďakujem. 


You Might Also Like

2 komentárov

  1. Tiež som na knihu nedávno písala recenziu a viac-menej s tebou súhlasím. Mne osobne vadil predvídateľný dej a občasné nereálne konanie postáv. Ak si ale tieto nedostatky odmyslím, tak kniha naozaj stojí za to. :)
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jéj, ďakujem :) V predvídateľnosti sa mi zrejme viac páčila Divergencia, keďže nemôžem Veronice zabudnúť, čo urobila v Experimente (well, nečakala som to :)) A nereálne konanie postáv- po všetkých tých hrdinoch (Harry, Percy...) a úžasných bezchybných ľuďoch- akosi som si zvykla :D, že v knihách sú všetci dokonalejší

    OdpovedaťOdstrániť

Popular Posts